koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
acc24193
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Accent
Nr katalogowy: ACC 24193
Nośnik: 1 CD
Data wydania: październik 2014
EAN: 4015023241930
66,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): włoski
Instrumenty: lutnia

Piccinini: Lute Music

Accent - ACC 24193
Wykonawcy
Mónica Pustilnik, Archiliuto
Nagrody i rekomendacje
 
Diapason 5 Music Island Recommends
 
1 Saravanda alla Francese ** 4:08
2 Corrente IX** 2:51
3 Ricercare Primo* 2:11
4 Aria di Saravanda in varie partite * 7:57
5 Corrente VI* 1:47
6 Toccata Cromatica XII* 3:57
7 Gagliarda V* 2:29
8 Toccata II* 4:19
9 Chiaccona Cappona alla vera Spagnola ** 9:37
10 Corrente VII** 1:28
11 Toccata VIII** 3:41
12 Corrente III** 2:15
13 Corrente VI** 4:47
14 Corrente VIII* 2:17
15 Toccata XIII* 1:58
16 Chiaccona Mariona alla vera Spagnola ** 6:38

* from Intavolatura di liuto, et di chitarrone, Libro primo (Bologna, 1623)
** from Libro secondo di intavolatura di liuto (Bologna, 1639)
Alessandro Piccinini, a contemporary of Monteverdi and Frescobaldi, hailed from a Bolognese family of lutenists that made its mark on Italian musical life for over one and a half centuries. At the court of Ferrara, Alessandro became familiar with the development of a new kind of lute that would later be designated as the archiliuto. This instrument is notable for its second extended neck to accommodate drone strings and was enthusiastically taken up by contemporaries such as Carlo Gesualdo. After a longer sojourn in Rome, Alessandro Piccinini returned in 1611 to Bologna, where he published his lute works in 1623 after a lengthy preparation. The preface to this (first) volume contains a fundamental introduction to playing the lute and chitarrone; then as now, it was a decisive source for lute technique. After Piccinini' death, his son Leonardo Maria published a second volume with lute pieces by his father in 1639. Stylistically, Piccinini's lute works are influenced by the emergent Italian instrumental music, but French and Spanish influences can also be clearly heard.

On the present recording, Mónica Pustilnik introduces a selection from both of Piccinini's lute books. The lutenist, from Buenos Aires, is much in demand as a soloist and chamber musician; alongside these activities, she can also be regularly heard in outstanding ensembles for historical performance practice such as Le Concert d’Astrée, Les Musiciens du Louvre and Les Talens Lyriques.

Archiliuto Francisco Hervas - Granada, 1993

Alessandro Piccinini był włoskim lutnistą i kompozytorem. Żył i tworzył prawie w tym samym czasie, co Monteverdi i Frescobaldi. Pochodził z Bolonii, urodził się w rodzinie muzyków-lutników, która miała wpływ przez ponad półtora wieku na kształtowanie się solowej muzyki na lutnię we Włoszech. Piccinini znany jest z dwóch zbiorów muzyki na lutnię i chitarrone. Składają się na nie głównie toccaty, ricercary, gagliardy, baletti, correnti i inne formy wczesnej muzyki instrumentalnej. Mónica Pustilnik dokonała wyboru utworów na płytę z obu zbiorów. Gra tej argentyńskiej lutnistki niesie z sobą niezwykle pozytywne emocje. Muzyka czerpiąca swe tradycje zarówno z Włoch, jak Francji czy Hiszpanii pozwala na ukazanie różnych charakterów, a zarazem spaja się w bardzo przemyślaną muzyczną całość. Nie „uwodzi” słuchacza i nie zaskakuje - wręcz odwrotnie - jej siła spokoju wynikająca z samej muzyki i interpretacji zarazem - wycisza i porządkuje wewnętrznie
Alina Mądry - Audio Video

Zobacz także:

  • PAS 1120
  • RK 2406
  • DCD 34279
  • ALN 1989
  • ABCD 524
  • GEN 24875
  • PROSP 0095
  • HC 22025
  • GEN 24855
  • FHR 132